jasoorshoes-logo

09148367494

04136300057

ورود

ورود

اهمیت و ضرورت استفاده از کفش ایمنی در محیط های کاری و مشاغل مختلف

در دنیای امروز صنایع، کارخانجات، مراکز تولیدی و … بعنوان قطب اقتصادی مهم شهرها تلقی می شوند که مهم ترین عامل پیشرفت هر یک از آنها نیروی انسانی است. هر چقدر مراکز صنعتی و تولیدی توسعه بیشتری پیدا کنند بطور مسلم نیروی انسانی نیز در این مراکز بیشتر خواهد شد. اما در این بین، تأمین تجهیزات ایمنی و حفظ ایمنی نیروی انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی برای کارکنان در مشاغل و صنایع مختلف، کفش ایمنی می باشد. پاها از جمله اعضای بدن هستند که در محیط های کاری مختلف و با توجه به شرایط متفاوت با خطرات بسیاری روبرو هستند. برای انتخاب یک کفش ایمنی مناسب و ایده آل باید در محیط کاری مورد نظر و با در نظر گرفتن شرایط موجود، ارزیابی خطر انجام شود تا مشخص شود چه نوع خطراتی پرسنل و کارکنان را تهدید می کند. مجروح شدن پاها در حین کار می تواند تا مدت ها موجب ناتوانی فرد در کارکردن شود و علاوه بر به مخاطره افتادن سلامت فرد، کارایی و بازدهی کار را کاهش دهد. در ادامه به معرفی برخی از خطرات جدی در مشاغل و صنایع مختلف و لزوم استفاده از کفش ایمنی برای محافظت از افراد در برابر آنها خواهیم پرداخت.

اهمیت و ضرورت استفاده از کفش ایمنی در محیط های کاری و مشاغل مختلف

محافظت از پاها در برابر اشیاء پرتابی با استفاده از کفش ایمنی

در مشاغلی که در آن کارگران و پرسنل، مواد و اشیاء سنگین را حمل و جابجا می کنند و یا در مراکز فعالی که در آن تعداد کثیری از افراد، وسایل نقلیه مختلف و ماشین آلات بصورت همزمان عمل می نمایند، می توان سقوط و یا پرتاب اشیاء را از متداول ترین خطرات در این مکان ها نامید. در چنین شرایطی برای محافظت از پاها و جلوگیری از حوادثی مانند خرد شدن انگشتان پا، استفاده از یک کفش ایمنی مناسب مانند چکمه های فولادی بسیار مهم و ضروری است.

محافظت از پاها در برابر اجسام تیز با استفاده از کفش ایمنی

در مشاغلی نظیر کارگاه های ساختمانی و … اشیاء تیز در گوشه و کنار و یا روی زمین فراوان است که ممکن است پای کارگران را مجروح نماید. در چنین شرایطی استفاده از کفش های ایمنی با کف های سنگین و مواد ضخیم در اطراف پاها آنها را بخوبی ایمن نگه می دارد. در واقع استفاده از یک کفش ایمنی که در برخورد با اشیاء تیز و برنده مقاومت کافی داشته باشد و از پاها مراقبت کند بسیار مهم است.

محافظت از پاها در برابر خطرات برش با استفاده از کفش ایمنی

در مشاغلی مانند صنایع چوب که کارگران با ابزار برنده و خطرناک از جمله اره برقی سر و کار دارند لزوم استفاده از کفش های ایمنی پیشرفته که ایمنی لازم را در برابر خطرات برش ایجاد کند حیاتی است. این چکمه های ایمنی مخصوص کاملاً ضد آب هستند و از پاها بخصوص مچ پاها محافظت می کنند.

محافظت از پاها در برابر خطرات الکتریکی با استفاده از کفش ایمنی

یکی از مهمترین خطراتی که افراد در محیط های کاری مختلف با آن روبرو هستند خطرات الکتریکی است. ممکن است ایجاد شدن استاتیک بر روی بدن ایجاد خطر نماید که راه حل جلوگیری از آن استفاده از کفش های ایمنی ضد استاتیک است که تجمع مقدار استاتیک روی بدن را کاهش داده و از جرقه جلوگیری می کند. از طرفی بکارگیری کفش های ایمنی چرمی، لاستیکی و … که جریان برق را عبور نمی دهند گزینه مناسبی برای محافظت از افراد در برابر اینگونه خطرات است.

محافظت از پاها در برابر سوختگی، لغزش و یا انفجار با استفاده از کفش ایمنی

در محیط های کاری مختلف بسته به شرایط کاری امکان سوختگی، لغزش و … افراد وجود دارد. یک کفش ایمنی ایده آل با مقاومت بالا می تواند از بروز حوادث دلخراش جلوگیری کند. سوختگی هم بر اثر آتش و هم بدلیل مواد شیمیایی و خطرناک مختلف ایجاد شود. یک کفش ایمنی راحت، مقاوم و ضد لغزش نیز برای جلوگیری از لیز خوردن و نیز مراقبت از پاها در برابر سقوط و افتادن اشیاء گزینه مناسبی است. همچنین یکی از مهمترین ویژگی های یک کفش ایمنی با کیفیت و مناسب، راحت بودن آن است. چرا که کارگران و نیروی انسانی در ساعات طولانی مدت از آنها استفاده می کنند و کارهای سنگین انجام می دهند.

محافظت از پاها در برابر آب و هوای بد و شرایط نامساعد جوی با استفاده از کفش ایمنی

افرادی که با توجه به شرایط ویژه کاری خود مجبور هستند که در منطقی بسیار گرم و یا بسیار سرد کار کنند باید از کفش های ایمنی مناسب و مقاوم و متناسب با شرایط آب و هوایی منظقه استفاده کنند. در دماهای بسیار سرد نیاز است که از کفش هایی استفاده شود که پاها را به مدت طولانی گرم نگه می دارد چرا که قرارگیری به مدت طولانی در سرما می تواند منجر به یخ زدگی پاها و حوادث جبران ناپذیری گردد.

بنابراین استفاده از یک کفش ایمنی با کیفیت، استاندارد و مقاوم یک نیاز مهم و ضروری برای تمام نیروی انسانی است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

همیت و ضرورت استفاده از کفش ایمنی