jasoorshoes-logo

09148367494

04136300057

ورود

ورود

بررسی استاندارد EN ISO 20345 کفش ایمنی

استفاده از کفش ایمنی استاندارد و مناسب را می توان بهترین راه محافظت از پاها در حین کار قلمداد کرد. در واقع کفش ایمنی از جمله اصلی ترین و ضروری ترین تجهیزات ایمنی است که در محیط های کاری توسط کارگران و نیروی انسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا ایمنی آنها را در طول ساعات کاری تأمین نماید. کفش ایمنی با کیفیت و تخصصی باید منطبق با استانداردهای معتبر ایمنی باشد و با توجه به نوع کار و شرایط و خطرات موجود در محیط کاری مورد نظر بصورت تخصصی و منحصر بفرد انتخاب شود. استاندارد EN ISO 20345 از همه استانداردهای کفش ایمنی بهره برده و تمامی عوامل مهم از جمله خطرات مکانیکی ، مقاومت در برابر لغزش ، خطرات حرارتی و رفتار ارگونومیک در آن لحاظ شده است. از سوی دیگر این استاندارد سالانه در حال توسعه و تکمیل شدن می باشد بطوریکه رفته رفته الزامات شدیدتر و دقیق تری در آن اعمال می گردد. بعبارت دیگر این استاندارد را می توان از جمله مهم ترین و دقیق ترین استانداردهای کفش ایمنی نام نهاد و انواع کفش ایمنی تولید شده که با این استاندارد انطباق کامل داشته باشند بطور قطع در رده کفش های ایمنی با کیفیت و درجه یک قرار می گیرند. در ادامه به بررسی علائم و ابعاد مختلف این استاندارد خواهیم پرداخت.

انواع خطرات موجود در محیط های کاری و ارزیابی آنها

برای انتخاب یک کفش ایمنی مناسب و با کیفیت که دارای استاندارد EN ISO 20345 نیز باشد و بیشترین بهره وری را داشته و ایمنی کامل و مطلوب افراد را در محیط کاری مورد نظر تأمین نماید نیاز است که در وهله اول خطرات احتمالی محیط کار مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند. از جمله خطرات موجود در محیط های کاری می توان به شرایط مرطوب، تجمع الکترواستاتیک، لغزش، برش، سقوط و پرتاب اشیاء، دمای بالا، بکارگیری مواد شیمیایی و کار در فضای باز اشاره کرد. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که کفش ایمنی مورد نظر باید کاملاً منطبق با شرایط و نوع محیط کار باشد تا ضامن سلامت و ایمنی کارکنان واقع گردد.

برخی از علائم و توضیحات استاندارد EN ISO 20345

تولید کنندگان کفش ایمنی، تولیدات خود را بعد از تأیید با استاندارد EN ISO 20345 همراه با نشان CE بر روی کفش به چاپ می رسانند. همچنین درج یک کد 2 یا 3 حرفی بر روی کفش ایمنی نشان می دهد که کفش مورد نظر چه خصوصیت و ویژگی خاصی دارد. حرف S در شروع کد حاکی از آن است که کفش ایمنی در برابر تست ضربه 200 ژول مقاوم است. از دیگر علائم موجود در استاندارد EN ISO 20345 برای مقاومت در لغزش می توان به SRA : تست شده روی کاشی و سرامیک با سدیم لوریل سولفات (محلول صابون رقیق شده)، SRB : تست شده روی فولاد با گلیسیرین و نیز SRC : تست شده تحت شرایط SRA و SRB اشاره نمود. همچنین از دیگر علائم این استاندارد، C : رسانایی، A : آنتی استاتیک، I : عایق در برابر برق، HI : عایق در برابر گرما، CI : عایق در برابر سرما، E : پاشنه جاذب انرژی، AN : محافظت از مچ پا و … هستند.

ویژگی های کفش ایمنی استاندارد و علائم نشان دهنده آنها

ویژگی های کفش ایمنی و علائم اختصاری نشان دهنده آنها در استاندارد EN ISO 20345 شامل محافظت از انگشتان پا ( SB )، ضد الکتریسیته ساکن ( A ، S1 ، S1P ، S2 ، S3 )، محافظت از لایه میانی کف کفش ( SBP ، S1P ، S3 ، S5 )، جذب ضربه در ناحیه پاشنه ( E ، S1 ، S1P ، S2 ، S3 )، ضد آب ( WR ، WRU ، S2 ، S3 )، کفی مقاوم، در برابر حرارت ( HRO ) و عایق در برابر سرما و گرما ( CI ، HI ) هستند. علاوه بر این خصوصیات کفش ایمنی باید از راحتی و بهداشت مطلوبی برخوردار باشد تا در حین کار افراد احساس راحتی و آرامش داشته باشند.

نگهداری و مراقبت از کفش ایمنی

یکی دیگر از نکات مهم در استفاده از کفش ایمنی، نگهداری و مراقبت از آن است. کفش ایمنی باید قبل و بعد از بکارگیری مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت نیاز تمیز شود. در واقع نگهداری از کفش ایمنی موجب افزایش عمر مفید آن و حفظ دوام و استحکام آن می گردد. بعبارت دیگر اشکال ، آسیب ، خاک ، ساییدگی و پارگی کفش ایمنی می باید همواره مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و سپس آزمایش برای اطمینان از عملکرد مطابق با هدف انجام شود. در مراحل بعد نیز نظافت و ترمیم تا حد قابل قبول صورت می پذیرد.

شرکت ایمن گستر جسور تولید کننده انواع کفش ایمنی، محصولات خود را منطبق با استاندارد EN ISO 20345 تولید نموده و در دسترس عموم قرار داده است. این مجموعه می کوشد تا با ارائه محصولاتی استاندارد و با کیفیت گامی شایسته در جهت حفظ سلامت و ایمنی نیروی کار ایرانی بردارد و در این راه بیش از پیش استمرار می ورزد.

جدول زیر ویژگی های هر یک از کدهای استاندارد EN ISO 20345 را نشان میدهد :

استاندارد EN ISO 20345 کفش ایمنی
بررسی استاندارد EN ISO 20345 کفش ایمنی

شرکت ایمن گستر جسور تولید کننده انواع کفش ایمنی برای مشاغل مختلف و با ویژگی های تخصصی، محصولات خود را به مشتریان گرانقدر خود ارائه می نماید و مفتخر است که سال ها اعتماد و رضایتمندی مشتریان را در کارنامه خود دارد.

jasoorshoes-logo-tab