jasoorshoes-logo

09148367494

04136300057

ورود

ورود

بررسی انواع پلی اورتان و کاربردها و مزایای آن در تولید کفش ایمنی

در دنیای امروز استفاده از مصنوعات و محصولات بسیاری در جهت رفاه و پیشبرد اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که بسیار پرکاربرد هستند و بکارگیری آنها در موقعیت های مختلف امری اجتناب ناپذیر است. انواع کفش و پوتین و از جمله آنها انواع کفش ایمنی از مهم ترین و کاربردی ترین محصولاتی هستند که در زندگی و کار افراد از دیرباز بکار گرفته می شوند. در تولید انواع کفش بخصوص کفش ایمنی، انواع مواد شیمیایی و تجهیزات مختلف بکار گرفته می شود که یکی از مهم ترین ترکیبات این چنینی، پلی اورتان یا به اصطلاح پلی یورتان نام دارد و در واقع از جمله ترکیبات شیمیایی می باشد که از واکنش شیمیایی پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها ایجاد می گردد. این ماده کاربردی و پرمصرف بسیار با دوام، مقاوم در برابر سایش، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر رطوبت می باشد و انواع مختلفی دارد که هر یک دارای ویژگی ها، مزایا و کاربردهای متفاوتی است. هدف از بکارگیری فوم پلی اورتان در صنایع و تولیدات مختلف بطور معمول، عایق کاری است. این ماده پرکاربرد امروزه در صنایع مختلف و در تولید محصولات پرشماری مورد استفاده قرار می گیرد بطوریکه به یک ماده جدانشدنی در این حوزه تبدیل شده است. در ادامه به بررسی انواع، مزایا و کاربردهای پلی اورتان بخصوص در تولید انواع کفش ایمنی خواهیم پرداخت.

انواع پلی اورتان و خواص و مزایای آنها

بطور کلی فوم پلی اورتان با توجه به ویژگی ها و خواص خود به سه دسته کلی تقسیم بندی می شود که شامل فوم یورتان نرم (انعطاف پذیر) که خود دارای دو نوعِ فوم نرم بلوکی و ویسکو الاستیک است، فوم یورتان سخت و فوم نیمه نرم هستند. از فوم پلی اورتان نرم برای تولید زیره انواع کفش بخصوص انواع کفش ایمنی استفاده می شود. در واقع پلی اورتان نوعی پلیمر است که به شکل ها و با خواص گوناگون تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین خواص پلی اورتان را با توجه به نوع استفاده از آن با تغییر و یا تنظیم ترکیبات شیمیایی و پارامترهای پردازش می توان تغییر داد. انواع پلی اورتان مزایای بسیاری دارند که از جمله آنها تطبیق پذیری، عایق حرارتی بودن، داشتن استحکام مکانیکی، مقاومت بالای شیمیایی، دارا بودن خواص چسبندگی، مقاومت بالا در برابر آب،  الاستیسیه بودن، مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش، عایق الکتریکی و همچنین مقاومت در برابر آتش می باشند. دارا بدون یک چنین ویژگی هایی، این ماده را به یکی از پرکاربردترین و مفید مواد در صنایع و تولیدات مختلف مبدل ساخته است.

انواع پلی اورتان و خواص و مزایای آنها

کاربردهای فوم پلی اورتان در صنایع مختلف

همانطور که گفته شد، فوم پولی اورتان به سبب دارا بودن خواص و مزایای بیشمار در رده پرکاربردترین مواد در تولید و صنایع مختلف می باشد.  ساخت و ساز و زیرساخت از جمله بخش هایی است که از این ماده به وفور استفاده می کند. از پلی اورتان بعنوان درزگیر و برای پر نمودن انواع شکاف‌ها، ایجاد موانع هوا و رطوبت استفاده می شود. پلی اورتان در تولید مبلمان و اثاثه یا لوازم داخلی و نیز تولید لوازم خانگی کاربرد فراوانی دارد. همچنین از این ماده بعنوان عایق صوتی و نیز در صنایع خودروسازی و نیز تولید انواع کفش ایمنی استفاده می شود. فوم پلی یورتان بر اساس خاصیت نسوز بودن در سه طبقه بندی فوم B1 ،  B2 و B3 پلی اورتان قرار می گیرد. فوم پلی اورتان B1  از جنس نسوز است و در هنگام آتش سوزی مقاومت بالایی دارد و به آن فوم نسوز هم می گویند. فوم پلی اورتان B2 نسبت به B1 مقاومت کمتری نسب به آتش دارد و به آن فوم کندسوز اطلاق می شود. فوم پلی اورتان B3  اما برخلاف دو نوع قابلیت اشتعال بالایی دارد و در محیط های در معرض آتش سوزی بسیار خطر آفرین هستند.

کاربردهای فوم پلی اورتان در صنایع مختلف

کاربرد انواع پلی اورتان در تولید کفش ایمنی

در صنایع تولید کفش ایمنی، مهم ترین کاربرد این مواد شیمیایی، بکارگیری آن در تولید زیره کفش های ایمنی است. با توجه به اینکه مهم ترین کاربرد انواع کفش ایمنی، مراقبت از پاها در حین کار در برابر خطرات مختلف و ایمن سازی افراد در محیط های کاری است، کفش ایمنی می باید از دوام و استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد که همین امر در گرو استفاده از ترکیبات و مواد اولیه مرغوب و با کیفیت است. زیره کفش ایمنی باید چگالی پایینی داشته باشد چرا که این امر موجب سبکی و افزایش دوام کفش‌های ایمنی خواهد شد. همچنین زیره کفش‌هایی که از پلی اورتان ساخته می‌شوند بسیار انعطاف پذیرند و دوام فوق العاده ای در برابر شکستن دارند و نیز عایق حرارتی بسیار مطلوبی می باشند. بعبارت کلی، سازگاری، مقاومت در برابر سایش، دوام، مقاوم در برابر رطوبت و… این ماده شیمیایی را در رده پرکاربردترین و محبوب ترین مواد در تولید محصولات مختلف، از جمله انواع کفش ایمنی قرار داده است.

کاربرد انواع پلی اورتان در تولید کفش ایمنی

شرکت ایمن گستر جسور تولید کننده انواع کفش ایمنی با کیفیت بالا و همسو با استانداردهای بین المللی در این حوزه، محصولات خود را با بکارگیری مواد اولیه مرغوب و بادوام از جمله پلی اورتان تولید نموده و در دسترس مشتریان گرانقدر قرار می دهد. این مجموعه می کوشد تا با ارائه محصولات و خدماتی در شأن مصرف کننده ایرانی، گامی استوار در جهت ارتقای صنعت و اقتصاد کشور بردارد.

jasoorshoes-logo-tab