jasoorshoes-logo

09148367494

04136300057

ورود

ورود

بررسی ساختار کفش ایمنی و دلایل شکسته شدن زیره کفش

کفش از جمله محصولاتی است که در زندگی روزمره بسیار کاربردی و پر مصرف است. کفش ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع استفاده و ویژگی هایی که دارند انتخاب می شوند. کفش ایمنی هم از جمله انواع کفش است که در محیط های کاری مختلف و نیز مکان های پرخطر برای محافظت از پاها مورد استفاده قرار می گیرد و بسته به شرایط مختلف دارای انواع مختلفی است. کفش های ایمنی در انواع مختلف از جمله کفش ایمنی ساق کوتاه و نیز کفش ایمنی ساق بلند و یا همان پوتین ایمنی تولید می شوند و هر یک علاوه بر دارا بودن ویژگی های محافظتی مشترک دارای ویژگی های تخصصی بسته به نوع استفاده هستند. تمام کفش ها فارغ از نوع استفاده و کاربردی که دارند دارای اجزایی مشابه هستند. جلوترین قسمت کفش، سرپنجه آن می باشد که در انواع کفش ایمنی بطور معمول از جنس فولاد و یا هر نوع جنس سخت دیگر ساخته می شود تا بخوبی از انگشتان و جلوی پاها در برابر خطراتی همچون سقوط اشیاء سنگین بر روی پاها و خرد شدن و له شدن آنها محافظت کند. سایر اجزای کفش شامل رویه، گلوی باز، بندهای رویه کفش، بندها و در نهایت کفی و زیره کفش هستند که هر یک بسته به نوع کفش تولیدی و کاربرد آن دارای جنس و ساختارهای مختلف هستند. در واقع زیره کفش بخش مهمی از کفش بخصوص کفش ایمنی است که در اثر عوامل مختلف ممکن است دچار ترک و شکستگی شود. در ادامه به بررسی زیره کفش و عوامل مختلف شکستن آن خواهیم پرداخت.

بررسی ساختار کفش ایمنی و دلایل شکسته شدن زیره کفش

زیره و کفی کفش ایمنی

کفی و زیره کفش نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و راحتی پاها دارد. لایه داخلی کفی کفش با ایجاد فاصله ای میان پا و بدنه اصلی کفش از بروز مشکلاتی همچون صافی کف پا و … جلوگیری می کند و نوع طبی آن بهترین نوع آن است. تودوزی هم در داخل کفش قرار گرفته و جنس آن چرم، پارچه و … می باشد. شیار آشیل هم فرورفتگی بسیار کمی در بالای محافظ پاشنه پا است و از فشار به تاندون آشیل جلوگیری نموده و درد ناشی از آن را کاهش می دهد. زیره خارجی هم از دیگر اجزای سازنده کفش است و بیرونی ترین بخش زیره کفش می باشد. این قسمت از جنس موادی شامل PU ، لاستیک و … می باشد.

دلایل شکسته شدن زیره کفش

دلایل بسیاری در شکسته شدن زیره کفش نقش دارند. اگر در هنگام ساخت زیره کفش، مواد با دانسیته معلوم و مطابق با نوع کفش و هم چنین آج قالب استاندارد بکار گرفته نشود زیره دچار ترک و شکستگی خواهد شد. همچنین عوامل دیگری که در شکستن زیره کفش نقش دارند شامل ضخامت بالای سرپنجه کفش، بکارگیری مواد نامناسب در قالب، طراحی ناکارآمد و نامناسب آج قالب و نیز دانسیته بالا در زیره هستند که در ادامهد به شرح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

شکستن زیره ناشی از ضخامت بالای سرپنجه کفش

در بخش سرپنجه، ضخامت زیره کفش نباید بیشتر از 8 میلی متر باشد چرا که اگر ضخامت آن زیاد باشد مواد پی یوی بیشتری در سطح جای خواهد گرفت. این موضوع در بخش سرپنجه سبب مقاومت در انعطاف پذیری و نهایتاً شکستن زیره می شود.

شکستن زیره ناشی از بکارگیری مواد نامناسب

همان طور که پیش تر گفته شد کفش ها کاربردهای مختلفی دارند و در انواع مختلفی شامل کفش ایمنی، کفش ورزشی و … تولید می شوند. برای افزایش کیفیت و دوام کفش ها لازم است که برای تولید آنها از مواد اولیه با کیفیت و درجه یک استفاده شود. این موضوع سبب می شود که زیره کفش هم دوام و استحکام بالاتری داشته باشد. استفاده از مواد نامناسب و بی کیفیت سبب شکستن زیره کفش خواهد شد.

شکستن زیره کفش ناشی از طراحی نامناسب آج قالب

انتخاب درست آج قالب با توجه به نوع استفاده کفش از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر آج قالب دارای فرم مناسبی نباشد موجب شکسته شدن زیره خواهد شد.

شکستن زیره ناشی از دانسیته خیلی بالا و یا خیلی پایین زیره

اگر با ریختن مواد اضافی در قالب های کفش، زیره سنگین تر شود و دانسیته افزایش یابد این موضوع موجب شکسته شدن زیره می گردد چرا که افزایش ضخامت زیره سبب افزایش زاویه خمش سطح خارجی شده و احتمال شکست زیره را افزایش می دهد. از سوی دیگر انتخاب دانسیته خیلی پایین برای زیره هم سبب شکسته شدن زیره خواهد شد. در واقع صرفه جویی اقتصادی مواد پی یو و ریختن کمتر آن در قالب به دلیل فاصله مولکولی بیش از حد در زنجیره های پلی یورتان موجب سایش زیره شده و هم عدم چسبندگی رویه به زیره و هم شکست زیره را بدنبال خواهد داشت.

بررسی ساختار کفش ایمنی و دلایل شکسته شدن زیره کفش

شرکت ایمن گستر جسور تولید کننده انواع کفش ایمنی، کفش ورزشی، کفش مجلسی مردانه و …. با دارا بودن سال ها تجربه و تخصص در این زمینه و همسو با دانش و تخصص روز دنیا، محصولات خود را با بهترین کیفیت شامل زیره محکم و مقاوم و نشکن به عموم مردم ارائه می نماید. این مجموعه با تلاش در جهت تولید محصولات با دوام و با کیفیت بر کسب اعتماد و رضایتمندی مشتریان خود پیوسته استمرار می وزد.

jasoorshoes-logo-tab