jasoorshoes-logo

09148367494

04136300057

ورود

ورود

مقایسه سرپنجه کامپوزیت و فولادی در انواع کفش ایمنی

کفش ایمنی یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در تمامی مشاغل بخصوص مشاغل پر خطر است. با توجه به نوع حرفه و شغلی که افراد در آن مشغول هستند خطرات متفاوت و زیادی وجود دارند که باید با استفاده از کفش ایمنی متناسب با آن و نیز دیگر تجهیزات ایمنی لازم از وقوع خسارات جبران ناپذیر جلوگیری نمود. از جمله خطراتی که ثابت شده بیشترین آسیب ها در حین کار با وقوع آنها وارد می شود خطر سقوط و پرتاب اجسام سنگین و خطرناک است که برخورد با پاها موجب خرد شدن و له شدن انگشتان پاها می شوند. از این رو از جمله مهم ترین اجزای تشکیل دهنده کفش ایمنی، سرپنجه آن است که معمولاً از جنس کامپوزیت و یا فولادی می باشد. وجود سرپنجه فولادی و یا کامپوزیتی در کفش ایمنی موجب می شود که در برخورد اجسام سنگین و خطرناک با پاها ناشی از سقوط و یا پرتاب، از خرد شدگی و یا له شدگی انگشتان پا جلوگیری گردد. در واقع وجود سرپنجه محکم و مقاوم در کفش ایمنی بسیار مهم و حیاتی است و موجب ایمنی بهتر و بیشتر می شود. در ادامه به بررسی سرپنجه فولادی و کامپوزیتی خواهیم پرداخت.

مقایسه سرپنجه کامپوزیت و فولادی در انواع کفش ایمنی

سرپنجه فولادی

از جمله قدیمی ترین، کاربردی ترین و متداول ترین نوع سرپنجه کفش ایمنی، سرپنجه فولادی است. بیش از 80 سال است که در تولید انواع کفش ایمنی از سرپنجه فولادی استفاده می شود. سرپنجه فولادی در حقیقت یک زره فولادی است و بالای 200 ژول مقاومت و استحکام دارد. همانطور که بیان شد سرپنجه فولادی از پاها در برابر له و یا خرد شدن پاها ناشی از سقوط اشیاء سنگین بر روی آنها محافظت می کند. کفش ایمنی با سرپنجه فولادی در محیط های کاری نفتی، روغنی، اسیدی و … بکار گرفته می شود.

مزایا و معایب سرپنجه فولادی در کفش ایمنی

سرپنجه فولادی را می توان قدرتمندترین نوع سرپنجه نامید که دارای مقاومت و استحکام فوق العاده ای است و بزرگترین مزیت آن نیز همین است. از دیگر مزایای سرپنجه فولادی، کوچکتر بودن ابعاد، ارزان تر بودن آن است. این سرپنجه همچنین دارای تحمل وزن بسیار بالایی می باشد.

استفاده از سرپنجه فولادی در کفش ایمنی موجب سنگین شدن کفش ایمنی می گردد که از معایب آن بشمار می آید. در واقع این سرپنجه نسبت به انواع دیگر سرپنجه وزن بیشتری دارد و کفش سنگین در طولانی مدت پاها را خسته می کند. همچنین این سرپنجه رسانای جریان برق است و بسرعت حرارت و یا سرما را به پاها منتقل می کند. از دیگر معایب سرپنجه فولادی، پوسیدن و زنگ زدن آن می باشد.

سرپنجه کامپوزیتی

سرپنجه کامپوزیت در کفش ایمنی نوعی از سرپنجه است که از مواد سبک تری نسبت به سرپنجه فولادی ساخته شده و از این رو سبک تر است. این سرپنجه هم از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار است و بدلیل سبک بودن افراد می توانند ساعات بیشتری از آنها استفاده کنند بدون اینکه دچار خستگی گردند. در ساختار کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی از متریال غیر فلزی همانند فایبرگلاس، پلاستیک، فیبر و کولار استفاده شده است. کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی قیمت مناسبی دارد و از کیفیت، دوام و استحکام مطلوبی برخوردار است.

سرپنجه کامپوزیتی

مزایا و معایب سرپنجه کامپوزیتی در کفش ایمنی

مهمترین مزیت سرپنجه کامپوزیتی در کفش ایمنی، کم وزن و سبک بودن و در عین حال استحکام و مقاومت بسیار بالای آن است. سرپنجه کامپوزیتی، عایق برق است و براحتی گرما یا سرما را به پاها انتقال نمی دهد و یک عایق حرارتی مناسب است. این نوع از کفش ایمنی دارای قیمت مناسب و وزن سبک و مقاومت بالا است و کاملاً غیر فلزی بوده و خاصیت مغناطیسی ندارد. جنس سرپنجه کفش ایمنی کامپوزیتی از مواد پلیمر مهندسی شده می باشد.

از جمله معایب سرپنجه کامپوزیتی در کفش ایمنی، ابعاد و حجم بالای آن نسبت به انواع دیگر سرپنجه ها است.

مقایسه سرپنجه فولادی و کامپوزیتی

همان طور که پیشتر گفته شد، سرپنجه فولادی و سرپنجه کامپوزیتی در کفش های ایمنی دارای مزایای فراوان و البته معایبی هستند و با توجه به محیط کاری مورد نظر باید کفش ایمنی با نوع سرپنجه مناسب انتخاب شود. بعنوان مثال نمی توان در محیط هایی که افراد با برق سر و کار دارند از کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی استفاده شود چرا که این نوع از کفش ایمنی رسانای جریان برق است و ممکن است فرد دچار برق گرفتگی و دیگر آسیب های جدی شود. کفش ایمنی مناسب برای استفاده در مکان هایی از این دست، کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی است. همچنین در محیط های کاری که با مواد نفتی و روغنی سر و کار دارند بهترین انتخاب، کفش ایمنی با سرپنجه فولادی است.

شرکت ایمن گستر جسور تولید کننده انواع کفش ایمنی با کیفیت، سال ها است که خدمات و محصولات خود را با کیفیت هر چه تمام تر به مشتریان خود عرضه می کند. این شرکت امید دارد تا با تولید بهترین کفش های ایمنی با سرپنجه فولادی و یا کامپوزیتی گام کوچکی در مسیر تأمین ایمنی نیروی انسانی گرامی بردارد.

مقایسه سرپنجه فولادی و کامپوزیتی
jasoorshoes-logo-tab